De mondhygiëne speelt een belangrijke rol in het behoud van de gezondheid en in de preventie van ziekten. Met regelmatige mondhygiëne kan men de vorming van veel mondziekten voorkomen.

Instructies en motivaties

Tijdens de behandelingen laten we zien hoe u uw tanden goed kunt poetsen. We laten u zien met welke overige technieken en middelen u uw tanden schoon kunt houden (denk bijvoorbeeld aan flosdraad, diverse tandenborstel en interdentale borstel). Indien nodig, gebruiken we plaquette tabletten die een materiaal bevatten die alleen de aanslag op de tanden verkleuren Op deze manier kan de effectiviteit van tandreiniging worden gecontroleerd en men ziet aan welke gebieden meer aandacht moet worden besteed.

Ultrasone tandplakverwijdering

De voedselresten en het eiwit die aan het oppervlak van de tanden hechten, dienen als uitstekende voedingsbodem voor orale bacteriën. Dit is de zogenaamde plaque of biofilm. De opgeloste mineralen in het speeksel worden in de vorm van zouten in de plaque neergeslagen. Op deze manier komt de geelbruine, harde plaque tot stand. De tandsteen en de bacteriën daarop veroorzaken ontsteking van het tandvlees. Als deze doorgaat naar het parodontium dan onstaat parodontitis en daarom komen de tanden door de jaren los en gaan verloren.

De plaque kan niet eenvoudig met borstelen worden verwijderd: er is tussenkomst door een mondhygiënist of tandarts voor nodig. De tanden worden eerst gereinigd met een ultrasoon machine die met manuele instrumenten kan worden aangevuld. De mogelijke verkleuringen en het interdentale gebied worden met zandstraler gereinigd en de tanden worden dan met pasta gepoetst. In ernstige gevallen ontstaat tandsteen ook onder het tandvlees. Deze moet de tandarts onder plaatselijke verdoving verwijderen.

Zandstralen (polijstmiddel)

De plaque op de tanden kan door voedsel, nicotine, koffie en thee worden verkleurd. Deze wordt door een speciale zandstraler gereinigd. Het mengsel van zout en water kan de meest hardnekkige verontreinigingen van de tanden verwijderen, zonder het tandglazuur te beschadigen. Bij verdere verkleuringen van de tanden wordt bleken in de kliniek of thuis uitgevoerd.

Behandeling van pockets met laser

Bij patiënten die aan parodontitis leiden, kan de levensduur van de tanden met deze behandeling worden verlengd. De ontstoken weefsels worden dan door de laser verdampt (vaporisatie) en de bacteriën geëlimineerd. Na deze behandeling kunnen de tanden opnieuw in het parodontium worden gefixeerd.

Sealen

De kiezen van kinderen kunnen niet altijd grondig worden gereinigd, daarom worden sealants voor blijvende kiezen kort na hun doorbraak gebruikt, om cariës te voorkomen. Sealant betekent het afsluiten van diepe groeven met vulmiddel. Het is volledig pijnvrij en beschermt tegen cariës.

Mucosale laesies

De verschillende mucosale laesies (aften, herpes) worden met een laser behandeld. Daarmee kunnen we snel en pijnloos genezing bereiken.