De laserbehandelingen openen nieuwe dimensies op het gebied van endodontie, parodontologie, kaakchirurgie en de algemene tandheelkunde.

Laser is een energierijk lichtbundel met een grote verscheidenheid. Deze onderscheiden zich van elkaar in de frequentie en het vermogen (gemeten in watt) van lichtgolven. Laser is de perfecte oplossing voor de moderne tandheelkunde. Oorspronkelijk werd laser voor de behandeling van wortel- en tandvleesontsteking gebruikt, ze is echter ook op veel andere gebieden, zoals bij de behandeling van tandbederf uiterst nuttig. Bij wortelbehandeling wordt de laserstraal met een zeer lange en dunne inrichting in het wortelkanaal gericht, waar ze alle bacteriën doodt en de ontsteking elimineert. De tandheelkundige laser kan bij de wortelkanaalbehandeling plaatsen bereiken die voor de traditionele tandheelkundige instrumenten niet toegankelijk zijn.

In de tandheelkunde is laser deel van de dagelijkse praktijk geworden. Naast de soft lasers werd in de afgelopen tien jaren ook de high-performance laser chirurgie vanwege hun voor de hand liggende voordelen populair.
Tijdens behandelingen met tandheelkundige laser is het zowel voor de patiënt als de tandarts verplicht om een veiligheidsbril te gebruiken ter bescherming van de ogen.
Wij behandelen onze patiënten met het hoogwaardige SIRONA SIROLASER ADVANCED laserdiode apparaat als eerste in Hongarije.

I. Soft lasertherapie

1. De fundamentele effecten van soft laser zijn de pijnstilling, het verminderen van ontsteking en de biostimulatie ter versnelling van het wondgenezingsproces.
  2. Bij mondziekten zoals herpes, aften, niet-genezende mucosale zweren, chronische inflammatoire fenomenen en stomatitis leveren ze de snelste resultaten.
  3. Lasertherapie verlicht de pijn, resulteert in een snelle epithelialisatie en de hersteltijd wordt meestal afgekort naar de helft. Het is belangrijk dat vóór de soft lasertherapie een zorgvuldig klinisch onderzoek met accurate diagnose wordt uitgevoerd. In de meeste gevallen dient ze als aanvulling op traditionele therapieën, ze kan echter ook onafhankelijk worden toegepast.

II. Chirurgie van weke delen

In de laser chirurgie biedt laserstraal buitengewone voordelen door zijn hemostatische effect, door de goede wondgenezing en het minimale oedeem en pijn na de operatie. De chirurgische laserstraal-technologie biedt een unieke kans voor de arts en minder ongemak voor de patiënt dan bij de traditionele chirurgie.

Voordelen voor de patiënt:

• Operatie bijna zonder bloeding, gecontroleerd genezingsproces
  • De wond wordt onmiddellijk steriel
  • Er zijn geen naden, er ontstaan geen littekens

III. Laserbehandeling van het wortelkanaal

De tand kan als gevolg van een ontstoken tandholte vaak gevoelig worden en op warm of koud met pijnprikkels reageren. Om de zieke tand te kunnen behouden moeten eerste het beschadigde weefsel en de bacteriën worden verwijderd. De laserbundel garandeert dan zelfs in de dunste kanalen de nodige behandeling.

Voordelen voor de patiënt:

• Vernietiging van de bacteriën in het wortelkanaal, sterilisatie
  • Aanzienlijk verkorte behandelingstijd

Het behandelen van parodontitis, tandvleespockets, terugtrekkend tandvlees en het loskomen van de tanden

In de afgelopen jaren werd de chirurgische laser-apparatuur in zo een mate verbeterd dat het tandvlees rond de losgekomen tanden nagenoeg vrij van pijn, zonder verdoving kan worden behandeld. In het kader van de behandeling worden de tandvleespockets met een zeer dun glasvezel vernauwd en de pathogene microben worden vernietigd. Het tandvlees hecht zich in de meeste gevallen weer stevig aan de tandhals, de pockets verdwijnen en de losgekomen tanden komen weer vastzitten.

Voordelen voor de patiënt:

• Plezante behandeling met bijna geen pijn
  • Behandeling zonder bloeden
  • Beter wondgenezing

IV. Bewerking van de harde tandweefsels

De onderzoeken van laserstralen met verschillende golflengte, de leiding van straling en de ontwikkeling van handstukken in de afgelopen decennia leverden resultaten die de productie van installaties voor de dagelijkse praktijk, de efficiënte behandeling van harde tandweefsels en de precieze toepasbaarheid in de werkruimte mogelijk maakten. Hier moet men de fissuurverzegeling bij kinderen, de behandeling van de gevoeligheid van de tandhals en de afsluiting van het kanaal na een apex resectie benadrukken.

De high-power laser is inmiddels een onontbeerlijk apparaat van een tandheelkundige kliniek geworden. Op onze kliniek gebruiken we het SIRONA® SIROLASER ADVANCES diodelaser apparaat dat zowel voor zachte als voor harde weefsels geschikt is. Laserstraal is een lichtbundel met hoge energie. Het is in staat om zachte weefsels te verdampen mar ook om van energie te voorzien en hierdoor bij hun genezing te helpen. De voordelen van laser worden in bijna elk gebied van de tandheelkunde gebruikt.

Kaakchirurgie
Bij de kaakchirurgie is de snelle wondheling zonder bloed een groot voordeel. Er is minimale oedeem als gevolg van de biostimulative effecten van laser, de wond wordt onmiddellijk gesteriliseerd, er zijn geen naden en er ontstaan geen littekens.

Endodontie
Om de tand te kunnen behouden is het onontbeerlijk om de geïnfecteerde wortelkanaal van de tand te steriliseren. De laserstraal dringt vanwege de hoge energie zelfs in de kleinste wortelkanalen binnen die voor de endodontische instrumenten niet toegankelijk zijn en vormt een steriele omgeving door de bacteriën te vernietigen.

Parodontologie
De laserstraal verdampt de bacteriën en de ontstoken weefsels in de diepe pockets naast de losgekomen tanden en helpt bij de genezing van het parodontium. Ze kan echter alleen na een behoorlijke verwijdering van plaque en tandsteen worden gebruikt. De laserbehandeling kan dus als aanvullende therapie bij de behandeling van periodontale ziekten na de verwijdering van tandsteen en parodontale curettage worden toegepast.

Behoud en tandprothese
Wanneer een deel van de gom wordt verwijderd en de cariës of breuken moeten worden verzorgd dan moet de kroon worden verlengd. Laser maakt het mogelijk dat deze ingreep met minimale bloeden en snelle genezing wordt uitgevoerd.

Pijnvermindering en regeneratie
Bij mondziekten zoals herpes, aften, niet-genezende mucosale zweren, chronische inflammatoire fenomenen en stomatitis leveren ze de snelste resultaten. Lasertherapie verlicht de pijn, resulteert in een snelle epithelialisatie en de hersteltijd wordt meestal afgekort naar de helft. Het is belangrijk dat vóór de soft lasertherapie een zorgvuldig klinisch onderzoek met accurate diagnose wordt uitgevoerd. In de meeste gevallen dient ze als aanvulling op traditionele therapieën, ze kan echter ook onafhankelijk worden toegepast.